Ieși din jungla algoritmilor în 9 pași: Ghid de marketing online pentru artiști, realizatori de film și creativi.
Arta ta în era digitală: o stea pe cerul algoritmilor și un atu într-o strategie de marketing online.
În era digitală arta pe care o creăm este o stea strălucitoare pe cerul algoritmilor. Într-o notă de marketing digital, ea reprezintă un puternic semnal pentru algoritmii online. Un film, o fotografie, un fragment de proză, un moment video dintr-un spectacol de teatru sau de dans nu trebuie să rezoneze cu toți oamenii, ci doar cu publicul său. Dar cum facem ca această stea să strălucească pe radarul algoritmilor pentru ca cei care o caută, care nu știu încă că o caută și care o vor căuta în viitor să o poată vedea? Aici intervin misterele marketingulului digital.
Deși esențial pentru succesul online, tot ce ține de marketing digital poate părea un labirint complex pentru artiști, producători de film și creativi în general, cei mai mulți nefiind specializați în acest domeniu și cu atât mai puțin în aspectele tehnice cu care acesta vine la pachet. Termeni precum SEO, social media advertising, content marketing, date structurate, meta date sau email marketing pot fi copleșitori, iar relația conținutului cu algoritmii greu de înțeles.
Filmele și creațiile sunt ca fluturii. Ele zboară liber în văzduhul digital, dar pot fi greu de observat fără marketing online.
Marketingul online este un instrument esențial și pentru creativi, nu doar pentru branduri. În același timp este și o mare provocare. În era digitală, marketingul a devenit o industrie complexă, guvernată de algoritmi în continuă schimbare, iar informațiile care să ne ghideze către vizibilitate online și creștere organică sunt copleșitoare, fragmentate și prea tehnice.
Ca producător de film, această nevoie m-a pus pe drumul cercetării pentru a extrage din marea de conținut online o hartă, un instrument de marketing digital pentru creativi care, până la întâlnirea cu mari oportunități de distribuție, au nevoie ca muncă lor să poată supraviețui, iar odată cu ea și ei.
Fără marketing, în universul digital creațiile rămân blocate în început.
Dacă ești artist, creativ sau realizator de film, probabil că nu vrei să te specializezi în marketing digital. Nu ai timp, nu ai energie și nu vrei să devii altcineva. Însă este esențial să înțelegi cum funcționează sistemul, pentru a ști cum să-ți modelezi conținutul, cum să evaluezi un departament și un buget de marketing digital și ce să ceri specialiștilor. Această înțelegere este o condiție vitală a adaptării la noua economie și lume în care trăim.
Ca orice sistem, și ecosistemul online are o fundație și câteva procese și principii fundamentale de funcționare. Cu toate acestea, domeniul nu este atât de bine „tradus” cât ar fi necesar unui artist, astfel că un program de marketing online pentru creativi este dificil de găsit în marea de conținut și zgomot, cu atât mai puțin unul simplu de înțeles și clar.
De la obscuritate pe radarul publicului: 9 borne de hotar
Dacă ar fi ca procesul de navigație în universul algoritmilor să fie o hartă marcată cu puncte cheie pentru o decentă orientare în spațiu pentru orice creator de conținut, bornele de hotar și firul cronologiei acestuia ar arăta ca un program circular în 9 pași sau, dintr-o altă perspectivă, am putea spune că ecosistemul digital se sprijina pe 9 piloni de rezistență:
- Algoritmul: este „antena” mediului online și o grijă majoră a oricărui expert în marketing online. Prin trimiterea de semnale către algoritmi ne conectăm cu un public țintă mai mic sau mai mare, în funcție de calitatea semnalelor noastre și de modul cum trimitem aceste semnale.
- Conținutul: este semnalul pentru algoritmi. (Pentru orientare pe harta conținutului video, citește Promovare online prin producția de film și video)
- Producția conținutului: se realizeaza printr-un proces de bază care are 4 faze:
• Publicul țintă – Cererea de căutare: identificare prin cercetarea cuvintelor cheie (în motoarele de căutare) și prin analiza comportamentului audienței (în rețelele sociale);
• Cuvintele cheie: termenii pe care publicul țintă îi folosește în căutări și termenii relevanți pentru conținutul nostru;
• Crearea unei strategii de marketing și a unei strategii de conținut aliniate la cuvintele cheie identificate;
• Crearea și calibrarea conținutului: în jurul cuvintelor și expresiilor cheie; - Optimizarea conținutului (SEO-Search Engine Optimization) pentru marele algoritm – Google (implicit și pentru algoritmii celorlalte motoare de cautare Yahoo, Bing etc);
- Descoperibilitate organică – semnalizarea algoritmilor prin publicarea conținutului produs, în primul rând pe website-ul nostru;
- Vizibilitate organică – semnalizarea algoritmilor prin:
• Reîmpachetarea conținutului, crearea de conținut nou și revitalizarea conținutului vechi în formate specifice algoritmilor mediilor unde vrem să-l publicăm: website, social media, e-mail, mobile, altele;
• Optimizarea conținutului pentru algoritmul fiecărui mediu în parte;
• Distribuirea conținutului: prin publicarea în mediile alese cu linkuri de trimitere către/înspre paginile website-ului nostru;
• Implicare socială: comentarii, reacții la conturi și pagini similare și de interes, pentru noi și pentru publicul nostru țintă identificat; crearea de conexiuni pentru algoritmi; - Publicitate (vizibilitate platită) – semnalizarea algoritmilor prin:
• Crearea conținutului pentru reclamele online: anunțuri publicitare video/foto/text etc în diverse formate tehnice și creative adaptate cerințelor tehnice ale algoritmului de publicitate specific fiecarui ecosistem unde vrem să le difuzăm;
• Optimizarea conținutului reclamelor online pentru fiecare algoritm;
• Difuzarea reclamelor online; - Analiza datelor: traficul pe website, comportamentul audienței, experiența interacțiunii publicului cu conținutul nostru, rezultatele (vânzări, abonări etc);
- Monetizare: valorificarea conținutului, astfel încât, atunci când utilizatorii îl consumă, să câștigăm bani.
Marketingul digital pentru creativi: aripi pentru artă și film.
Inflația de conținut debilitează și extenuează tot mai mult publicul, dar puterea conținutului de bună calitate rămâne în continuare la fel de mare sau și mai mare decât în alte timpuri, publicul general și mai ales generațiile noi iubind filmele și fragmentele bune de conținut, indiferent în ce timpuri au fost făcute, reînviindu-le și aruncându-le pe culmi la nesfârșit atunci când află de ele.
Exemplele tot mai numeroase de azi dizolvă cu viteza luminii mitul creatorilor, al artiștilor și al criticilor care spun că internetul și rețele sociale distrug cinematografia și arta sau că publicul online sau cel tânăr este de slabă calitate.
Un astfel de exemplu este sitcom-ul “The Office” (2005) realizat acum aproape 20 de ani de NBC, azi pe Netflix, care a devenit obsesia de azi a Generației Z (18-21 de ani) – „Why Is Gen Z Obsessed with The Office?”. Billie Eilish l-a reînviat, arătând fragmente dintr-un episod într-unul din cântecele de pe albumul ei de debut “When we all fall asleep, where do we go?”(2019), respectiv în “My strange addiction”, spunând apoi într-un interviu că pentru ea “The Office”este terapie. Billie Eilish s-a născut la 4 ani după ce “The Office” a fost lansat.
Alt exemplu recent este cântecul lui Kate Bush “Running Up That Hill” de acum peste 40 de ani, scris și produs integral de ea, care azi cucerește o serie de recorduri mondiale de când publicul l-a auzit în seria “Stranger Things” (2016-prezent) de pe Netflix, cântec care nici la debut nu cucerise topurile, ajungând doar pe locul 3 – „Kate Bush’s „Running Up That Hill” breaks records after Stranger Things success”. Azi nu doar că a cucerit lumea mai puternic decât la începuturi, dar a cucerit și noile generații. Iar despre Kate Bush putem spune orice, dar nu că este o creatoare și artistă de duzină.
Eliberează-ți potențialul artistic.
Acestea sunt creații care au mai fost folosite în multe alte filme și de multe mari studiouri, dar nu au prins niciodată tracțiunea pe care au prins-o sub umbrela Netflix și asta nu pentru că Netflix e primul și încă cel mai mare jucător online din industria filmului, ci pentru că este un algoritm.
Pentru ca aceste minuni ale „reînvierii” să se întâmple, aceste mostre de conținut au fost aliniate la limbajul algoritmilor pentru a le putea conecta direct cu audiențele globale, ele nu se datorează doar notorietății și mega-bugetelor de marketing, iar pentru scopul acestei serii de postări (extrase și adaptate din lucrarea mea de disertație„Filmul pentru Algoritmi”) aspectul algoritmic al ecuației oportunității este un punct central cand vorbim de marketing online și vizibilitate organică.
Pentru o abordare mai aprofundată poți explora website-ul meu Film Shaper (în limba engleză).
Care sunt cele mai mari provocări pe care le întâmpini în promovarea artei tale online?
You may also like
1 comment
680 de vizite
Mica Publicitate din Pan D'ora
Vremea în Pan D'ora este imprevizibilă. Ca o inimă îndrăgostită. Sau ca o minte prea curioasa. Anunțurile din Mica Publicitate nu sunt ce par a fi. Viața se confundă cu percepția, iar căutarea adevărului și a prietenilor este o aventură fără sfârșit. Trimite și tu un anunț!
Lasă un răspuns